איך מתבצע תהליך השתלת שיניים?

מרפאת השיניים ד"ר שוורץ
מרפאת השיניים ד"ר שוורץ

מרפאת שיניים רב תחומית ברמת פולג, נתניה

בין אם בעקבות טראומה או חבלה, בין אם בעקבות ריקבון של השן ובין אם בעקבות גיל מתקדם, שיניים חסרות הן עניין שכיח ביותר שיכול לפגוע באיכות החיים של בני כל הגילאים. שיניים חסרות יכולות להוות מפגע אסתטי חמור ולפגוע בביטחון העצמי ובמקרים אחרים עלולות להוביל לפגיעה בריאותית בשל בעיות לעיסה.
החדשות הטובות הן שכיום כל אחד שסובל משיניים חסרות יכול להתחדש בשיניים איכותיות וחזקות שלא רק יחליפו את השיניים שאבדו אלא ישדרגו אותן מבחינת החוזק, המראה, העמידות וקלות התחזוקה. במאמר שלפניכם נפרט אודות התהליך של השתלת שיניים שלב אחר שלב.

באילו מצבים מומלץ להשתיל שיניים חדשות?

השתלת שיניים יכולה לעזור במקרים כמו:

  • שיניים חסרות: השתלת שיניים משמשת להחלפת שן חסרה אחת או יותר. זה יכול לעזור לשפר את מראה החיוך ולהחזיר את תפקוד הלעיסה והדיבור התקין.
  • שיניים שבורות או פגומות: אם שן שבורה או פגומה ללא תקנה, ייתכן שיהיה צורך לעקור אותה ואז ניתן להחליפה בשתל דנטלי.
  • מחלות חניכיים או עששת חריפה: עלולות לגרום לשיניים להתרופף ולנשור.
  • שיניים תותבות: אם למטופל יש שיניים תותבות שאינן נוחות או לא מתאימות, ניתן להמליץ על השתלות שיניים כדי לספק פתרון יציב וקבוע יותר.
  • טראומה שנגרמה לשיניים: פציעה או תאונה או כל דבר אחר שגרם לאובדן שיניים בפה.
    חשוב לציין שלא כולם מועמדים להשתלת שיניים, ויש צורך בהערכה יסודית של רופא שיניים כדי לקבוע מהי תוכנית הטיפול הטובה ביותר עבור הצרכים הספציפיים של הפרט.

כיצד פועלים שתלים דנטליים: הבנת ההליך ומרכיביו

השתלת שיניים דורשת שיתוף פעולה בין מטופלים לרופאים.
מה שמטופלים יכולים לצפות מהתהליך:
לאחר שרופא השיניים הגיע למסקנה שהשתלת שיניים היא התהליך האופטימלי לבריאות הפה (והנפש) של המטופל, הוא יסביר למטופל את ההבדלים בין:

  • שתלים אנדוסטליים לעומת חובקים
  • שתלי טיטניום לעומת זירקוניה
  • טכניקה מסורתית מול השתלות שיניים ממוחשבות
    לפי מה שסוכם ביניהם, רופא השיניים יסביר את התהליך לפרטיו, ויענה על שאלות המטופל על מנת שהוא יבין בבירור מה קורה.
    ישנם מספר שלבים בסיסיים במהלך ההשתלה, בהתאם לטכניקה שהוחלט עליה:
    המנתח ירדים את פיו של המטופל בהרדמה מקומית.
    המנתח יעשה חתך בחניכיים של המטופל כדי לחשוף את העצם מתחת.
    אם מחדירים שתל אנדוסטלי, המנתח ישתמש במקדחה מיוחדת כדי ליצור מרווח בעצם הלסת עבור השתל.
    המנתח יניח את השתל בתוך החור ויאבטח אותו.
    בהתאם לסוג והטכניקה, המנתח עשוי לחזור על התהליך מספר פעמים במקומות שונים.
    המנתח יסגור את כל החורים בתפר אחד עד שניים.

שלב הייעוץ

השלב הראשוני הוא שלב הייעוץ, ולפני ששלב זה מתבצע לא ניתן להתחיל את הטיפול. במהלך פגישת הייעוץ שמתנהלת מול רופא מומחה כמו למשל מנתח פה ולסת, מומחה לרפואת חניכיים, מומחה לשיקום הפה או רופא שיניים שמתמחה בהשתלות שיניים, יבוצעו למטופל מספר בדיקות שמטרתן לוודא כי הוא אכן מתאים לעבור את תהליך ההשתלה. בין היתר מדובר על בדיקת CT, צילומי רנטגן פנורמיים ועוד.
בשלב הייעוץ יוחלט על השתלים המתאימים ביותר בהתאם למצב החניכיים או עצמות הלסת ויוסבר למטופל על האפשרויות העומדות בפניו, על הסיכונים הכרוכים בהליך, על עלות התהליך, על הדרכים השונות שבהן ניתן לבצע אותו ועוד.

ייעוץ להשתלת שיניים תמונה להמחשה

אילו שיטות קיימות להשתלת שיניים?

מחלקים את השיטות להשתלת שיניים לפי מיקומו של השתל:

  • שתלים אנדוסטליים – שתלים דנטליים אלו ממוקמים ישירות לתוך עצם הלסת. הם עשויים בדרך כלל מטיטניום ומעוצבים כמו ברגים קטנים. אנדוסטאל היא השיטה הנפוצה ביותר של השתלות שיניים מכיוון שהיא מגנה על עצם הלסת של המטופל מהידרדרות עם הזמן. שתל אנדוסטלי דורש נפח עצם מספיק טובה להחדרה. מטופלים עם צפיפות עצם נמוכה יזדקקו להשתלת עצם כדי לחזק את הלסת לפני ההליך.
  • שתלים חובקים (שתלים סב-פריאוסטליים) – שתלים דנטליים אלו ממוקמים מתחת לחניכיים אך על עצם הלסת או מעליה. שתלים אילו משמשים בדרך כלל מטופלים שאין להם מספיק עצם לסת טבעית בריאה כדי לתמוך בשתל אנדוסטלי, ואינם יכולים או רוצים להשלים השתלת עצם כדי לבנות מחדש את עצם הלסת.

אפשר לחלק את שיטות השתלת השיניים לפי הטכניקות:

  1. טכניקת שתלים מסורתית: תתחיל בדרך כלל עם שתל אנדוסטלי המחולק ל-3 חלקים: השתל עצמו שהוא בורג שמניחים אותו בלסת והוא מתפקד כשורש מלאכותי, ואז יש את המבנה המחבר שנקרא ה-abutment. הוא נצמד לחלק העליון של השתל ויחזיק בהמשך את הכתר או השן החדשה. לאחר שהשתל החלים במשך מספר שבועות, כתר שהוכן בהתאמה אישית לשיניים האחרות של המטופל מוצמד למבנה להשלמת השתלת השיניים.
    חשוב להדגיש שהטכניקה הזו עובדת בשלבים ויש צורך בזמן ריפוי ביניהם, לכן התהליך כולו עלול לקחת מספר חודשים.
  2. שתלים דנטליים בהעמסה מיידית: בשיטה זו הרופאים מניחים שן זמנית על השתל מיד לאחר שהחדירו אותו. השתלות שיניים מסורתיות דורשות תקופת ריפוי לפני הנחת הכתר. טכניקת ההעמסה המיידית משלבת שן זמנית – שבסופו של דבר מוחלפת לכתר לטווח ארוך – מיד לאחר הניתוח. במובן מסוים, זה מאפשר למטופלים לבצע השתלות שיניים ביום אחד. טכניקה זו עשויה להיות אופציה אם למטופל יש מספיק עצם טבעית והשתל מאובטח במיוחד.
  3. מיני שתלים דנטליים: מיני שתלים קרובים לגודל של קיסם. החדרת מיני שתלים היא זעיר פולשנית ומשמשת בדרך כלל לייצוב תותבות נמוכות. אם למטופל חסרות שיניים רבות והוא משתמש בתותבות, מיני שתלים דנטליים עשויים לעזור לשמור על התותבות במקומן במידה רבה יותר. הם בדרך כלל אינם מחליפים שתלים רגילים מכיוון שהם אינם יכולים לעמוד בלחץ המלא של אכילה ונשיכה.
  4. שתלי "אול און 4" – שתלי All-on-4: עשויים להוות פתרון למטופלים שחסרים להם רוב או כל השיניים העליונות או התחתונות. טכניקה זו מספקת שתלים דנטליים לפה מלא תוך שימוש בארבעה שתלי טיטניום בלבד בעצם הלסת. זו עשויה להיות אפשרות טובה עבור מטופלים שיש להם צפיפות עצם לסת מספקת כדי לתמוך בקשת שיניים מלאה. למרות ששתלי All-on-4 יכולים להיות נוחים, הם לא מתאימים לכולם.

החדרת השתל למקומו

לאחר שבוצעו כל הבדיקות וניתנו כל ההסברים, מגיע השלב שבו מחדירים את השתל למקומו או את השתלים למקומם במידה, ומדובר על השתלה של יותר משן אחת. ראשית יש לקדוח חור בלסת על מנת להבריג את השתל, להרחיב אותו על מנת שיתאים לקוטר המדויק של השתל ולאחר מכן מחדירים את השתל דמוי הבורג למקום ומעגנים אותו. העיגון חשוב כיוון שבמהלך החודשים הבאים לאחר ההשתלה מתרחש תהליך של יצירת עצם מסביב לשתל. תהליך זה נקרא אוסאואינטגרציה.

סיבוכים אפשריים: סיכונים ובעיות בעקבות השתלות שיניים

שיעור ההצלחה של השתלות שיניים הוא 98%, כאשר 97% מאותם שתלים מוצלחים מחזיקים זמן רב. אך במקרים נדירים יש סיבוכים שעלולים לגרום לכשל בשתל:
שתל רופף – שתל שהשתחרר; כנראה הסיבוך השכיח ביותר. הסיבה לרוב היא שעצם הלסת אינה חזקה מספיק כדי להחזיק את השתל.
זיהום – מקום השתלה יכול להיות מודלק ולהזדהם, ולגרום לכאבים ואף לחום. זיהומים נוטים להתרחש זמן קצר לאחר ביצוע הניתוח.
דימום – במקרים מסוימים השתלה תגרום לדימום. אם הדימום לא מפסיק, זה עלול לגרום לבעיות מקלקול קיבה ועד אנמיה. ברוב המקרים, ניתן לעצור את הדימום בהתערבות של כירורגית תוך שמירה על השתל במקומו.
מיקרו-תנועה – לפעמים השתלים יכולים לזוז ממש מעט (מיקרו-תנועה). זה יכול לגרום לתחושת לחץ בשיניים סביב השתל, או לתזוזה בשתל שניתן לראות כאשר מסתכלים במראה. זהו סימן אזהרה מוקדם לכך שהשתל עלול להשתחרר.
נזק לעצבים – במקרים נדירים מאוד השתל קרוב מדי לעצב, וגורם לנזק. סימנים לנזק עצבי כוללים חוסר תחושה או עקצוץ בלשון, בחניכיים, בשפתיים ובפנים. הסרת השתל עשויה לתקן את הבעיה.

השלמת התהליך

רק לאחר מספר חודשים כאשר השתל יהיה יציב מאוד ומעוגן למקומו הודות לרקמת העצם שהתהוותה ונוצרה סביבו, ניתן יהיה להמשיך את התהליך על ידי בנייה של כתר זמני על החלק העליון של השתל. הכתר מדמה את השן החסרה וכיום ניתן לייצר כתרים בעלי גוון שמתאים באופן מושלם לשיניים של המטופל. הכתר הזמני מאפשר לחניכיים באזור ההשתלה להסתגל ל"שן החדשה" ולצמוח סביבה באופן טבעי ולאחר שתהליך זה מסתיים, משלימים את ההשתלה על ידי החלפת הכתר הזמני בכתר קבוע.

אסטרטגיות טיפול חדשות

במידה ואתם מתעניינים בנושא או מעוניינים לעבור בעצמכם השתלת שיניים, חשוב לנו לעדכן אתכם כי כל האמור לעיל הוא תיאור על קצה המזלג של התהליך הקלאסי ביותר. כיום קיימות שיטות חדשות שמקצרות את כל התהליך באופן משמעותי ולמעשה קיימות גם מספר טכניקות כמו למשל השתלות שיניים ממוחשבות שמאפשרות להשתיל שיניים ביום אחד מבלי להמתין.
בנוסף לכך קיימים היום בשוק מיקרו שתלים שמאפשרים לבצע השתלת שיניים גם באנשים שבעבר לא ניתן היה להשתיל בהם שיניים. חדשות לבקרים אנחנו עדים לפיתוח חדש בתחום ולפיכך נראה שיש למה לצפות. בכל מקרה, במציאות המודרנית, לכל אחד יש את הזכות לחייך חיוך מלא שיניים גם אם שיניו המקוריות כבר מזמן לא במקומן הטבעי.

לקבלת מידע נוסף בתחום השתלות השיניים וקביעת פגישת ייעוץ, צרו קשר עוד היום.

תוכן עניינים
איך מתבצע תהליך השתלת שיניים - תמונה ראשית - ד״ר שוורץ

לקביעת תור חייגו 09-8355222 או השאירו פרטים

ממליצים

ניצה בובליל
קרא עוד
מרפאת ד"ר שוורץ מומלצת בחום. מקצועיות, אמינות, יחס אישי וחם. הייתי מאוד בלחץ עוד לפני שנכנסתי לטיפול. מנהלת המרפאה רינת כל כך מדהימה והרגיעה אותי. ד"ר שוורץ מקסים, הסביר לי כל דבר ברוגע ובנועם. היה לי טיפול מדהים. מחכה כבר לפעם הבאה. צוות מספר 1.
אמיר פריזנטי
קרא עוד
שירות מקצועי ומהיר. משלב טכנולוגיה חדשה בעולם כתרים וסתימות.
גיל כהן
קרא עוד
שירות מעולה ומקצועי. זמן המתנה קצר ומחיר מצוין.
תמי ינאי
קרא עוד
מרםאה איכותית ומקצועית. צוות מקצועי ומיומן. שיטות חדשניות. אמינים מאוד ומקצועיים ביותר. מומלץ בחום!!
נאור בוארון
קרא עוד
רופאים מקצועיים יחס אדיב צוות המרפאה הכי טוב שנתקלתי בו. ממליץ לכולם לטפל אצל מרפאת השיניים של ד"ר שוורץ.
אפרת בוקר
קרא עוד
ממליצה בענק על רופא מדהים ומקצועי. לא הרגשתי כאב והכי מרוצה!
שמואל אלעד
קרא עוד
יעילים ומקצועיים מאוד!
טל אלגזי
קרא עוד
דיוק ואסתטיקה!
אורלי גבאי
קרא עוד
שומעים, אנחנו אצל ד"ר סנונית הבת שלי נועם בת 16, מוכנה ללכת רק אליה, עשתה אצלה יישור שיניים וסתימה אף פעם לא מרגישים כאב. סנונית עדינה, נעימה וכל כך מקצועית. תקשיבו תבואו רק אליה באמת שהיא אלופה!!!! ד"ר סנונית הזריקה לנועם זריקת הרדמה ותוך כדי כך נועם בתי מחייכת :) אם רק הייתם מבינים כמה זה גדול שהיא לא מפחדת וואו! סנונית אלופה! ץודה רבה סנונית אהובה אנחנו בוחרים רק בך!
הקודם
הבא

מידע מקצועי

תמונה ראשית - יישור שיניים למבוגרים- מרפאת השיניים דר שוורץ בנתניה

יישור שיניים למבוגרים

למה חשוב ליישר שיניים עקומות בכל גיל? טיפולי אורתודונטיה, כלומר יישור שיניים, נחשב בעבר כמתאים בעיקר לילדים ונוער. למעשה, תיקון של מנח השיניים ומיקום השיניים

קרא עוד »

צרו קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​