טיפול שורש

במרפאתינו עובד מומחה ד"ר אסף ארז לטיפולי שורש. המבצע את טיפולי השורש, באמצעות מיקרוסקופ דנטלי בעזרתו ניתן להגיע לרמות דיוק מאד גבוהות.

הטיפולים כוללים מלבד טיפולי שורש גם חידושי טיפול שורש, הוצאת מכשירים שבורים מתוך התעלות, ביצוע קיטוע חוד השורש באופן מיקרוכירורגי.

טיפול שורש מהו?

כאשר מחלת העששת, או החורים בשיניים מתפשטים אל מוך השן, בו נמצאים כלי הדם והעצבים של השן נוצרת שם דלקת, המלווה לרוב בהתנפחות ובכאבים חזקים ובחלק מהמקרים אף מתפתח אבצס.

במצב זה, זקוקה השן לטיפול שורש. מידת ההצלחה של הטיפול תלויה בשלב בו פנה המתרפא לרופא. לעיתים הנזק לשן נרחב שגם טיפול שורש לא יצילה.

טיפול שורש מבוצע בפגישה אחת ולעיתים ביותר כתלות במידת הקושי שבטיפול ובכמות הזיהום שהצטברה בתעלות השן. בשלב הראשון מסלקים את העששת, את העצבים וכל הדם ומשייפים את דפנות התעלות ומרחיבים אותן לסילוק הזיהום במלואו. בשלב זה סותמים את התעלות בחומר רפואי ולבסוף סוגרים בסתימה זמנית. לעיתים מלווה הטיפול ואף לאחריו בכאבים קלים עד עזים הפוחתים עם הזמן.

מבנה

לאחר טיפול השורש השן הופכת לשבירה יותר וכדי שתוכל לתפקד בצורה נורמלית תחת לחצי הלעיסה, מחדירים מבנה לתוך תעלת השורש. משתמשים במבנה יצוק , המיוצר בתהליך משולב עם המעבדה או במבנה מיידי, כמעין בורג חרושתי.

לשיקול דעת הרופא/ה וכתלות במצב השן לאחר טיפול השורש, ניתן במקרים מסוימים לוותר על המבנה . במקרים מיוחדים אלה תוחלף הסתימה זמנית בסתימה קבועה רגילה בלבד.

מתי בכלל נדרש לבצע טיפול שורש?

טיפול שורש נדרש כאשר המוך בתוך השן ניזוק. המוך הוא החלק הפנימי ביותר של השן, המכיל עצבים, כלי דם ורקמות חיבור. לעיתים, כאשר הוא נפגע או ניזוק, מופיעים כאבים עזים, ואי נוחות בלעיסה.
מוך שן יכול להיפגע מכמה סיבות עיקריות:
זיהום: כאשר חיידקים חודרים למוך דרך חלל או סדק בשן. זיהום עלול לגרום לכאב שיניים חמור ונפיחות.
עששת: עששת שלא טופלה בזמן, וכבר פרקה את האמייל והדנטין של השן, תגיע גם למוך, ותגרום לריקבון ולכאבים עזים המחייבים טיפול שורש.
שן סדוקה או שבורה: שן סדוקה או שבורה שלא טופלה חושפת את המוך לחיידקים ולזיהום.
טראומה: חבלה בשן עלולה לפגוע במוך, גם אם לא רואים בשן סדקים או שברים. הטראומה יכולה להוביל לדלקת או זיהום במוך.
אם אתם מרגישים כאבים חזקים בשן, או קיבלתם מכה חזקה בשן, או שאתם מרגישים שיש לכם שן שבורה, מומלץ לפנות לרופא שיניים כמה שיותר מהר כדי לבדוק האם נדרש טיפול שורש .

איך נערכים לטיפול שורש?

הכנה לטיפול השורש כרוכה בהכנה מעשית, ואצל חלק מהמטופלים – גם בהכנה נפשית:

• ייעוץ: התהליך מתחיל בדרך כלל בבדיקה אצל רופא השיניים. הוא יבדוק את השן, יבצע צילומי רנטגן כדי לוודא שאכן יש צורך בטיפול, יעבור על ההיסטוריה הרפואית המלאה של המטופל, כולל התרופות שהוא נוטל, מידע על אלרגיות ומצב בריאותי קיים. הרופא גם יסביר למטופל למה לצפות במהלך ואחרי טיפול השורש.
  • דיון באפשרויות ההרדמה: בהתאם למצב השן ולהעדפות המטופל, רופא השיניים עשוי להציע אפשרויות הרדמה שונות, כגון הרדמה מקומית (הרדמה של השן והאזור שמסביב) או סדציה מלאה (כדי לעזור למטופל להירגע לקראת ההליך).
  • לאכול לפני הטיפול: מומלץ לאכול ארוחה קלה לפני הטיפול. הדבר מבטיח שתהיה למטופל אנרגיה והוא לא ירגיש רעב יתר על המידה בזמן הטיפול, במיוחד אם הוא לא יוכל לאכול במשך זמן מה אחריו.
  • תרופות: חשוב לפעול לפי כל ההנחיות שניתנו על ידי רופא השיניים לפני הטיפול. לעיתים הוא ימליץ על אנטיביוטיקה מניעתית כשיש זיהום פעיל.
  • טכניקות הרפיה: למי שסובלים מחרדה דנטלית, מומלץ לתרגל טכניקות הרפיה לפני הטיפול, מו נשימה עמוקה, מדיטציה, וכד'.

חשוב לזכור שטיפול שורש הוא הליך דנטלי נפוץ ושכיח, ורופא השיניים ינקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להבטיח את הנוחות והבטיחות של המטופל לאורך כל התהליך.

למה פשוט לא לעקור את השן?

רופאי שיניים מעדיפים בדרך כלל טיפולי שורש על פני עקירות שיניים מכיוון שהם משמרים את השיניים הטבעיות, וגם משמרים את העצם. עקירת שיניים עלולה, לאורך זמן, להוביל לאובדן עצם בלסת, מה שעלול להשפיע על יציבות ומראה השיניים מסביב.
עדיף להשאיר את השן הטבעית גם מבחינת תפקוד הפה. לעיתים יש גם את השיקול הכלכלי היות ובטיפול שורש מחירים בדרך כלל נמוכים יותר מאשר עקירה והחלפת השן שנעקרה. אך אם השן פגומה קשות, נשברה ללא תקנה, או שיש בה זיהום משמעותי שלא ניתן לטפל בו ביעילות באמצעות הטיפול בשורש, ייתכן שיהיה צורך בעקירה.

הכתר

השן השבירה זקוקה להגנה נוספת בצורת כתר החובק את כותרת השן. קיימים מספר סוגי כתרים השונים זה מזה בחומר המתכתי, באיכות האסתטית ובעלות. במקרים מסוימים , ניתן לוותר על הכתר וזאת לשיקול דעת הרופא/ה כאשר נותר מספיק חומר שן בריא ויש סבירות גבוהה כי בכוחה של השן לעמוד בלחצי הלעיסה

כיצד מתבצע הטיפול?

• הרדמה – טיפול שורש בדרך כלל נעשה תחת הרדמה. רופא השיניים מזריק חומר להרדמה מקומית שתשפיע ותקהה את התחושות של השן ומסביב לה, כדי להבטיח שהמטופל לא ירגיש ולא יסבול מכאבים תוך כדי ההליך.
  • ניקוי – רופא השיניים יבודד את השן על ידי תיחומה בסכר גומי, יעקר את המקום, ויתחיל לנקות את תעלות השורש והזיהומים. הוא יבצע חתך קטן בחלק העליון של השן כדי לנקות את המוך (העיסה) הנגוע, ינקה את תעלות השורש ובעזרת כלים כירורגיים – דנטליים, ויוודא שלא נשארו חלקים מזוהמים ושאין תעלה מוסתרת.
  • מילוי – לאחר ניקוי מגיע שלב המילוי. רופא השיניים ממלא את תעלות השורש באמצעות חומרי סתימה ודבק כדי לאטום אותן בפני חיידקים וזיהום חוזר. הוא יניח סתימה זמנית על השן לקראת השלב הבא של שיקום השן.
  • שיקום – שלב השיקום יכול להיות הסרה של הסתימה הזמנית והנחת סתימה קבועה, או, במצבים בהם השן לא יציבה לגמרי לאחר הטיפול, הנחת כתר מעל השן, כדי להבטיח שהשן תעמוד בכוחות הלעיסה המופעלים עליה. הסתימה והכתר אמורים גם הם לשמור על השן מפני זיהום נוסף.

טיפול שורש לא מעט פעמים מצליח להציל שיניים שאחרת פשוט היה צורך לעקור. הטיפול מאפשר לשמור על השן הטבעית להמשך תפקוד הפה. שן שעברה טיפול שורש נכון יכולה להחזיק מעמד לכל החיים.

האם הטיפול כואב?

כאבים עזים הם אופייניים לפני הטיפול בגלל הזיהום, הדלקת ולעיתים גם המוגלה. במקרים כאלה יהיה צורך לקחת אנטיביוטיקה או משככי כאבים עוד לפני טיפול השורש. בזמן הטיפול, שמבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית, המטופלים לא חשים כאב.
אחרי הטיפול, לאחר שההרדמה מתפוגגת, המטופל עלול לחוש כאבים; ניתן להפיג אותם באמצעות משככי כאבים בלי מרשם, או מרשם שניתן על ידי רופא השיניים.

כמה זמן לוקח טיפול שורש?

טיפול שורש מתבצע בדרך כלל במסגרת פגישה אחת אצל רופא השיניים: מסירים את המוך המזוהם, מנקים את תעלות השורש, ואוטמים את השן. לעיתים תידרש פגישה נוספת, במקרים בהם הזיהום הוא חמור ויש צורך בהמשך הניקוי; הכל תלוי במצב השן, מצב הדלקת והזיהום, וגם מצב המטופל.
אם יש צורך בהנחת כתר לאחר שהשן נוקתה, תתקיים פגישה נוספת לקיבוע הכתר.

אולי יעניין אותך:

יישור שינייים | הרמת סינוס

האם מותר לאכול ולשתות אחרי הטיפול?

מותר לאכול ולשתות אחרי הטיפול רק לאחר שההרדמה התפוגגה לחלוטין. אם מרגישים צמא לפני שההרדמה עברה אפשר לשתות כוס מים קרים.

למה עלי לצפות בתקופת ההחלמה?

בשעתיים הראשונות לאחר הטיפול, כשההרדמה עוד לא פגה, בדרך כלל לא מרגישים כאבים. לאחר שהיא עוברת ייתכן ותרגישו כאבים ורגישות באזור הטיפול. אפשר להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם, אך אם אתם יודעים שסף הכאב שלכם נמוך, מומלץ לבקש מרופא השיניים מרשם לתרופה משככת חזקה יותר.
יום עד יומיים אחרי הטיפול עדיין עלולים לחוש כאב, רגישות לחום או לקור בפה. לאחר טיפול שורש מומלץ בדרך כלל לנוח, כדי לתת לגוף להירפא. אך לכל אחד קצב החלמה אחר, כך שחלק יחזרו לשגרה למחרת וחלק יקחו עוד יום חופש.
לעיתים רגישות או נפיחות בפה יימשכו מספר מספר ימים, אך הן אמורה לחלוף. אם לא, צריך להתקשר לרופא השיניים ולהתייעץ איתו.

האם אפשר לעבור טיפול שורש בהריון?

אם יש בעיה בשורש השן מומלץ לעבור טיפול בזמן ההריון, אך הדבר דורש שיקול דעת ונקיטת אמצעי זהירות. עדיף לעשות טיפולי שורש במהלך השליש השני, מטעמי בטיחות. הרדמה מקומית, המשמשת בטיפולי שורש, היא בדרך כלל בטוחה גם במהלך ההריון, אך חשוב שרופא השיניים יתאים את הסוג והמינון כדי למזער סיכונים.
אם חייבים לפני הטיפול לעשות צילומי רנטגן יש לנקוט באמצעי הגנה, כמו הנחת סינר עופרת על בטן האישה ההרה.
אם צריך לקחת תרופות לפני או אחרי ההליך, רופא השיניים יבחר אותן בקפידה, כדי לוודא שהן בטוחות להריון. בריאות פה טובה במהלך ההריון היא חיונית, ולכן יש לטפל בהקדם בכל בעיה כדי למנוע סיבוכים אפשריים.

באיזו הרדמה משתמשים בטיפול שורש?

ההרדמה הנפוצה ביותר לטיפולי שורש היא הרדמה מקומית. חומר ההרדמה מוזרק ישירות אל האזור המטופל, ומקהה את השן והרקמות שמסביב כדי למנוע כאב ואי נוחות במהלך ההליך.
הרדמה מקומית היא דרך בטוחה ויעילה המאפשרת למטופל להישאר מודע בזמן הטיפול אך לא להרגיש כאבים. במקרים מסוימים, במיוחד אם המטופל חרד במיוחד או שיש שיקולים רפואיים אחרים, אפשר להשתמש במספר אפשרויות הרגעה נוספות, החל מתרופות הרגעה קלות כמו תחמוצת חנקן (גז צחוק), ועד להרגעה חזקה יותר דרך הוריד.

מדוע אני צריך/ה כתר לשן?

כשחלק נרחב של חומר השן, בכותרת השן, נהרס או נחלש, בדרך כלל על רקע של תהליך עששתי נרחב, שבר או טיפול שורש, יש להגן על השן באמצעות כתר. תפקידו של הכתר, כשמו הוא לכתר את תלוליות כותר השן על מנת לתמוך בחומר השן החלשה. למנוע סדיקתה ושבירתה ובמקרים מסוימים לאפשר השלמת חלל הנוצר בין השיניים במצבים בהן חסרה שן או שניים. במקרים מסוימים שבר של השן יכול להביא לעקירתה ולנזק גדול יותר מבחינת השיקום והעלויות.

רווח בין שיניים, הנוצר עקב חוזר שיניים ניתן לסגירה אסתטית ופונקציונאלית, על ידי גשר שהינו רצף של מספר כתרים מחוברים, הנתמך בשיניים קיימות. גשר כזה, במקום בו חסרה שן, יקטין את נטיית השיניים השכנות לעבר הרווח וכן כדי למנוע התקדמות השן הנגדית לעבר הרווח. כמובן שהכתר או הגשר מאפשרים לעיסה פונקציונלית ומראה אסתטי יותר.

קיימים סוגים רבים ושונים של כתרים וגשרים ויש לשקול נתונים שונים לפני קבלת ההחלטה באיזה לבחור, הכתרים נבדלים באופן עקרוני בשימוש או לא, במתכת כבסיס הכתר וסוג המתכת עצמה, ברמת האסתטיקה והעלויות, דבר שייקבע בהמלצת רופא/ת השיניים ובהתאם למצב הפה.

כתר חרסינה "LAVA"

לעומת כתר רגיל שבו החרסינה מאוחר למתכת, מה שגורם לעכירות מסוימת בהיבט האסטטי, כתר לבה על כיפת "זרקוניה" כאשר הכיפה מבוצעת בצבע השן הסופי ומתקבל מראה הקרוב לשן הטבעית.
שימוש בכתרי לבה מומלץ בעיקר בשיניים הקדמיות , בהן להחזר האור מן הכתר, משמעות מכריעה ביופיו.

מילואות חרסינה LAVA™ ULTIMATE

מבוצע במקרים בהם יש הרס כותרתי נרחב, קיים סיכוי לשבר נוסף, בעיה באיטום השולי בשחזורים רגילים. זהו שלב לפני טיפול שורש מבנה וכתר רגיל, ניתן לבצע השלמה באמצעות מילאות זירקוניה. מבוצע בחריטה לאחר סריקת מחשב, מתאימה בדיוק לחוסר שקיים בשן, מה שיקנה לשן שנים נוספות ללא צורך בטיפול שורש נרחב.

ציפויי חרסינה LUMINEERS

ציפוי חרסינה לשינוי צורת השיניים ולהלבנת השיניים לתמיד ללא כאב. LUMINEERS מתוצרת GERINATE הם ציפויי חרסינה המיוצרים בעובי מזערי, בדומה לעדשת מגע ומונחים על השיניים הקיימות, במרבית המקרים ללא הסרה של חומר השן רגשי ובשונה מציפויי חרסינה רגילים. ניתן לתקן מרווחים בין שיניים קדמיות, שבברים כותרתיים שלא הגיעו לטיפול שורש, או במקרים של סתימות לבנות המוחלפות תדיר עקב שבר או שינוי צבע.

תמונה ראשית - טיפול שורש - מרפאת השיניים דר שוורץ בנתניה