השתלת שיניים – כל מה שחשוב לדעת לקראת השתלה

מרפאת השיניים ד"ר שוורץ
מרפאת השיניים ד"ר שוורץ

מרפאת שיניים רב תחומית ברמת פולג, נתניה

במדריך שלפניכם, נציג לפניכם את כל מה שרציתם לדעת על השתלת שיניים. לאחר מאמר זה תוכלו להבין מהו תהליך ההשתלה, ממה עשויים השתלים, מהן שיטות ההשתלה העיקריות, איך נערכים ומתכוננים להשתלה ועוד. 

מהי השתלת שיניים ומהם שתלים דנטליים?

יתכן ששמעתם מחברים אודות השתלת שיניים ביום אחד או אודות השתלת שיניים בכל הפה. אבל מה עומד באמת מאחורי הדברים? בואו נעשה סדר. שתלים דנטליים הם למעשה תחליף של שורשים לשיניים. השתלים בנויים מטיטניום, ומטרתם ליצור בסיס איתן לשיניים חלופיות שנראות, מרגישות ומתפקדות כמו השיניים הטבעיות לכל דבר. 

את השתלים ממקמים במקומם בניתוח ללסת, לפני חיבורן של שיניים חלופיות. בניגוד לשיניים תותבות נשלפות, שתלים דנטליים מקובעים היטב למקומם, כמעט כמו שיניים רגילות וטבעיות. נקודה מרכזית טמונה ביכולתם של השתלים להתמזג בתהליך טבעי עם עצם הלסת. כך נוצרת תמיכה יציבה לשיניים המושתלות. 

כמה דברים חשובים:

  • שתלים דנטליים יכולים להחזיק מעמד לכל החיים, אם תקפידו על טיפול נאות ובדיקות  סדירות במרפאת השיניים.
  • שיניים מושתלות זקוקות לטיפול רגיל, כפי שאתם מכירים היטב – צחצוח יום יומי, רצוי גם שימוש בחוט דנטלי.
  • השתלת שיניים נחשבת לפתרון הטוב ביותר לאנשים שאיבדו שן או שיניים, מכל סיבה שהיא, בשל שימור עצם הלסת ומניעת נזק לשיניים בריאות סמוכות לאזור המושתל. 

מתי נדרשת השתלת שיניים?

השתלת שיניים נדרשת כאשר לא רוצים להסתפק בפתרונות פחות טובים, כמו שיניים תותבות. זה פתרון טוב למשל למי שאיבדו שיניים עקב מחלת חניכיים, בשל פציעה או מסיבה אחרת. זוהי חלופה נוחה, בריאה וטבעית למראה, הרבה יותר מאשר שיניים תותבות נשלפות. יודגש כי זהו פתרון יציב ששומר על בריאות עצם הלסת, מקל על לעיסה, מאפשר דיבור טבעי ומחזק ביטחון עצמי. 

כדאי לציין כי שיניים תותבות רגילות לעיתים אינן נוחות, לפעמים מפריעות ומציקות ואף גורמות לכיבים. לעומת זאת, שיניים מושתלות דומות מאוד במראה ובפונקציונליות שלהן, לשיניים הטבעיות.

אילו הכנות נדרשות לקראת השתלת שיניים?

הכנה לניתוח השתלת שיניים כוללת:

  • בדיקת שיניים מקיפה, צילומי רנטגן והדמיות נוספות לפי הצורך. 
  • שיחה מקיפה עם הרופא, לגבי ההיסטוריה הרפואית, מצבים רפואיים מיוחדים, שימוש בתרופות. 
  • בניית תוכנית טיפול מותאמת אישית, על פי גיל, מצב בריאות, מצב עצם הלסת שלכם.
  • לפני הטיפול ייעשו הכנות מתאימות נוספות על פי סוג ההרדמה או הטשטוש הנדרשים, זאת בהתאם למורכבות תהליך ההשתלה ולצרכי המטופלים. 
  • במידה ותגיעו עם רכב פרטי, זיכרו לדאוג מראש לליווי, שכן יתכן שלא תוכלו לנהוג לאחר ההשתלה. 

אילו הכנות נדרשות לקראת השתלת שיניים - ד״ר שוורץ

מהם שלבי תהליך השתלת השיניים?

הצלחת תהליך השתלת השיניים נשענת על ביצוע כמה שלבים נדרשים, בזה אחר זה. 

  • שלב היעוץ – בדיקה יסודית של בריאות הפה, בשילוב צילומים פנורמיים או אחרים לפי הצורך. רופא השיניים בודק היטב מהו מצב עצם הלסת, הסינוס וכל היתר. הרופא יבקש לדעת נתונים רפואיים אישיים נוספים, לשם תכנון מיטבי של הליך ההשתלה, התאמת סוג ההרדמה וכיוצא בזה. 
  • שלב העקירה – אם השתל הדנטלי נועד להחליף שן פגומה, רקובה או שבורה, נדרשת עקירה. לרוב, העקירה תחת הרדמה מקומית ולאחר מכן נדרשת החלמה לפני המשך התהליך.
  • לאחר ההחלמה מגיע שלב של השתלת עצם במידה ועצם הלסת דקה, לא מספיק צפופה או שהיא פריכה, ייתכן שיהיה צורך בהשתלת עצם. זאת אומרת שימוש בעצם ממקור עצמי או ממקור מן החי או סינטטי. החלמה לאחר שלב כזה יכולה להתארך בכמה חודשים נוספים. 
  • ביצוע ההשתלה הדנטלית – שתל הטיטניום דמוי הבורג ימוקם בלסת, היכן שחסרה השן הטבעית.  לאחר החדרת השתל, מחכים להחלמת האזור ואיחוי השתל עם עצם הלסת הטבעית. נדרשת המתנה של חודשים לפני השלב הבא.
  • השלמת ההליך – לאחר ייצור הכתר המלאכותי (כותרת השן), הכתר מחובר אל השתל. כותרת השן המלאכותית מדמה באופן מצוין את השן הטבעי, גם ברמת הצבע והגוון.

הצלחת תהליך השתלת השיניים נשענת על ביצוע כמה שלבים נדרשים

שיעור ההצלחה של השתלת שיניים

שיעור ההצלחה של השתלה דנטלית תלוי בגורמים רבים. ככלל, חל שיפור עצום באחוזי ההצלחה המקובלים כיום. על פי הספרות הרפואית, השיעור מגיע עד לרמה של 98%. הצלחת השתל תלויה לא רק באיכות ההשתלה והשתל אלא גם באורח החיים של המטופלים. הקפידו על שגרת היגיינת פה קפדנית כדי לשפר את תוחלת החיים של השתל. הימנעות מעישון, מעלה מאוד את סיכויי ההצלחה. ביקורת לאורך התהליך ואחריו אצל רופא השיניים, חשובה גם היא. 

הסוגים העיקריים של שתלים השתלות שיניים 

  • שתלים לבעלי עצם לסת מספקת

שתלים אנדוסטליים הם הסוג הנפוץ והעיקרי בהשתלות שיניים כיום. שתלים אלה עשויים חומר עמיד במיוחד (מטיטניום) ונראים כמו ברגים או דיבלים קטנים. מטרתם לעגן את כותרת השן במקומה. שתלים מסוג זה נועדו למטופלים שנמצאים כבעלי צפיפות עצם לסת גבוהה ובריאות כללית טובה. הסיבה היא שהשתל נזקק לשכבת עצם מספקת כדי להחזיק ולתמוך בו.

  • שתלים למחוסרי עצם לסת, ללא השתלת עצם

שתלים שנקראים תת פריאוסטיאליים הם הסוג שבו עושים שימוש כאשר שתלים אנדוסטאליים אינם מתאימים. כלומר, משמשים בעיקר למטופלים ללא עצם לסת מספקת, אשר אינם יכולים או שאינם רוצים לעבור השתלת עצם או הרמת סינוס

במקום לחבר את השתלים לתוך עצם הלסת, שתלים אלה מורכבים ממסגרת מתכת שאותה מציבים מתחת לחניכיים, מעל עצם הלסת. ההחלמה לאחר הניתוח נועד לאפשר לחניכיים להחלים תוך כדי התקבעות של המסגרת אל עצם הלסת. לאחר הריפוי, מחברים את השיניים המלאכותיות למקומות ייעודיים על גבי המסגרת, אשר נותרו בולטים מעל החניכיים. למחוסרי עצם לסת ניתן לבצע תהליך אחד, שנקרא השתלה בזאלית. השתלים מחוברים אל העצם הבזאלית, שאיננה נוטה להיספג ולהיחלש ולכן גם מתאפשר העמסה מידית וקיצור זמן ההחלמה. 

האם קיימות תופעות לוואי או סיבוכים לטיפול השתלת שיניים?

לניתוח השתלת שיניים יש סיכונים ותופעות לוואי כמו בכל הליך כירורגי. יש לציין כי אלה נדירים ובדרך כלל אינם חמורים וחולפים תוך התערבות קלה. תופעות לוואי נפוצות כוללות נפיחות בחניכיים ובאזור הפה, דימום קל, כאב באזור המושתל, שטפי דם פנימיים בחניכיים. אלה מצבים נורמליים לאחר הניתוח, האזור מחלים והכל חולף לרוב בימים ספורים. 

סיבוכים מעבר לזה, שחשוב לומר כי אינם נפוצים, כוללים למשל זיהום, פגיעה בשן סמוכה, נזק עצבי שיכול לגרום לכאב, לעיתים חוסר תחושה או עקצוץ בחניכיים, בפה, לעיתים בעיות בסינוסים (בהשתלה בלסת עליונה). רוב הסיבוכים ניתנים לטיפול והחלמה מלאים, במיוחד כאשר ניגשים בהקדם לקבלת הטיפול ולא דוחים זאת. 

חשוב:

  • דווחו מיד לרופא השיניים על תסמינים חריגים או אם חווים השתלת שיניים כאבים שאינם חולפים. 
  • עקבו בקפדנות אחר כל הוראות לאחת הניתוח, שקיבלתם מהרופא. זה מקטין מאוד סיכון לסיבוכים וגם יקצר את זמן ההחלמה. 
  • המשיכו להגיע לבדיקות שיניים קבועות, לבחינת בריאות השתל, ניטור החלמה וכן לצורך השקט הנפשי שלכם. 

זמן ההחלמה לאחר השתלת שיניים 

רבים מבקשים לדעת מהו זמן ההחלמה הצפוי לאחר השתלת שיניים. החלמה לאחר השתלת שיניים היא במידה רבה אינדיבידואלית. זמן ההחלמה תלוי בין היתר במספר השתלים, האם בוצעה או לא בוצעה השתלת עצם, בריאות כללית ועוד. ניתן לומר כי באופן כללי רוב האנשים אמנם חווים אי נוחות מסוימת, אך רוב התסמינים חולפים מהר מאוד. 

ההחלמה הראשונית אורכת בין מספר ימים למספר שבועות. לאחר מכן, תהליך האוסאואינטגרציה (התאחות השתל עם עצם הלסת), ממשיך להתבצע עוד מספר חודשים. במהלך תקופה זו, יש להקפיד על הוראות הרופא, לצרוך מזונות רכים ולא מתובלים וכן לא להפעיל לחץ חזק על האזור המושתל. יש לשמור בתקופה זו על היגיינת פה על פי ההדרכה שתקבלו מהרופא. 

חשוב:

  • הקפידו "להוריד הילוך" בימים שלאחר הניתוח. שמרו על מנוחה ואל תבצעו פעולות מאומצות. תנו לגוף להתאושש. 
  • הקפידו לשמור על ההנחיות התזונתיות והימנעו מצריכת מאכלים קשים, חמים או קרים מדי. 

מרפאת שיניים רב תחומית ברמת פולג – 30 שנות מצוינות 

אנו מקווים שהפקתם תועלת ותובנות מהדברים שהבאנו לפניכם. צוות מרפאת השיניים הרב תחומית ברמת פולג שבנתניה מזמין אתכם לפנות אלינו עם כל שאלה, בירור או ייעוץ שדרושים לכם. אנו מקפידים לשלב מצוינות רפואית עם טכנולוגיה מתקדמת, תוך התעדכנות בלתי פוסקת בכל החידושים בתחום והכל בשילוב יחס אישי מכל הלב. מתעניינים בהשתלה של שן יחידה? זקוקים לשיקום פה מקיף או להשתלת שיניים רבות? אנו במרפאת השיניים הרב תחומית בהנהלת ד"ר שוורץ עומדים לרשותכם עם 30 שנות מצוינות. 

תוכן עניינים
תמונה ראשית - השתלת שיניים - מרפאת השיניים דר שוורץ בנתניה

לקביעת תור חייגו 09-8355222 או השאירו פרטים

ממליצים

ניצה בובליל
קרא עוד
מרפאת ד"ר שוורץ מומלצת בחום. מקצועיות, אמינות, יחס אישי וחם. הייתי מאוד בלחץ עוד לפני שנכנסתי לטיפול. מנהלת המרפאה רינת כל כך מדהימה והרגיעה אותי. ד"ר שוורץ מקסים, הסביר לי כל דבר ברוגע ובנועם. היה לי טיפול מדהים. מחכה כבר לפעם הבאה. צוות מספר 1.
אמיר פריזנטי
קרא עוד
שירות מקצועי ומהיר. משלב טכנולוגיה חדשה בעולם כתרים וסתימות.
גיל כהן
קרא עוד
שירות מעולה ומקצועי. זמן המתנה קצר ומחיר מצוין.
תמי ינאי
קרא עוד
מרםאה איכותית ומקצועית. צוות מקצועי ומיומן. שיטות חדשניות. אמינים מאוד ומקצועיים ביותר. מומלץ בחום!!
נאור בוארון
קרא עוד
רופאים מקצועיים יחס אדיב צוות המרפאה הכי טוב שנתקלתי בו. ממליץ לכולם לטפל אצל מרפאת השיניים של ד"ר שוורץ.
אפרת בוקר
קרא עוד
ממליצה בענק על רופא מדהים ומקצועי. לא הרגשתי כאב והכי מרוצה!
שמואל אלעד
קרא עוד
יעילים ומקצועיים מאוד!
טל אלגזי
קרא עוד
דיוק ואסתטיקה!
אורלי גבאי
קרא עוד
שומעים, אנחנו אצל ד"ר סנונית הבת שלי נועם בת 16, מוכנה ללכת רק אליה, עשתה אצלה יישור שיניים וסתימה אף פעם לא מרגישים כאב. סנונית עדינה, נעימה וכל כך מקצועית. תקשיבו תבואו רק אליה באמת שהיא אלופה!!!! ד"ר סנונית הזריקה לנועם זריקת הרדמה ותוך כדי כך נועם בתי מחייכת :) אם רק הייתם מבינים כמה זה גדול שהיא לא מפחדת וואו! סנונית אלופה! ץודה רבה סנונית אהובה אנחנו בוחרים רק בך!
הקודם
הבא

מידע מקצועי

תמונה ראשית - יישור שיניים למבוגרים- מרפאת השיניים דר שוורץ בנתניה

יישור שיניים למבוגרים

למה חשוב ליישר שיניים עקומות בכל גיל? טיפולי אורתודונטיה, כלומר יישור שיניים, נחשב בעבר כמתאים בעיקר לילדים ונוער. למעשה, תיקון של מנח השיניים ומיקום השיניים

קרא עוד »

צרו קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​