טיפול שיניים בהריון

מרפאת השיניים ד"ר שוורץ
מרפאת השיניים ד"ר שוורץ

מרפאת שיניים רב תחומית ברמת פולג, נתניה

בתקופת ההיריון, עם כל הבדיקות השגרתיות, הציפיה וההתרגשות, קל לשכוח את החשיבות המתמדת של בריאות השיניים. לפני שנתמקד בנושא של טיפול שיניים בהריון, נדגיש כי שמירה על היגיינת פה עקבית חשובה ביותר לבריאות האם וגם לבריאות התינוק. ישנם מצבים שבהם עשוי להידרש טיפול שיניים בהריון ולא ניתן או שלא כדאי לדחות אותו למועד שלאחר הלידה. נסביר, אם כן, מהן המשמעויות של טיפול שכזה, מהם אמצעי הזהירות הנדרשים ומה עוברות השיניים במהלך ההיריון.

הריון הוא חוויה עמוקה ומשנה, המשפיעה על כל אשה, הן פיזית והן רגשית. מרגע ההתעברות, הגוף הנשי עובר סדרה של שינויים מורכבים, המושפעים מהורמונים ומהתאמות פיזיולוגיות שנועדו לתמוך בצמיחה והתפתחות של חיים חדשים. שינויים אלה מציגים אתגרים ואי נוחות משמעותיים.
לתנודות הורמונליות תפקיד מרכזי בהריון.


>> מדריך מקיף לטיפול בחניכיים

העלייה הדרמטית ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון, החיונית לשמירה על הריון, משפיעה כמעט על כל מערכת בגוף. שינויים הורמונליים אלו תורמים לתסמיני ההריון הידועים של בחילות בוקר, שינויים במצב הרוח, ורגישות בשדיים. הגל ההורמונלי משפיע גם על מערכת הלב וכלי הדם, מה שמוביל להגדלת נפח הדם, שהוא חיוני לאספקת חומרים מזינים וחמצן לעובר המתפתח, אך עלול לגרום לבעיות כמו נפיחות ודליות אצל האם.

איך משפיע ההיריון על השיניים והחניכיים שלך

כפי שמרבית הנשים יודעות (לרבות אלה שטרם נכנסו להיריון), גוף האישה חווה שינויים הורמונליים רבים במהלך ההיריון. מה שפחות ידוע הוא שחלק מהשינויים ההורמונליים הללו עשויים בהחלט להשפיע גם על בריאות הפה ועל הרגישות. שינויים הורמונליים ובהם בעיקר תנודות ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון יכולים להשפיע על השיניים במובנים הללו:

  • רגישות – החניכיים עלולות להפוך בזמן ההיריון לרגישות יותר וכן נוטות יותר לפתח דלקות. מצב זה נפוץ למדי כך שהוא זכה לכינוי דלקת חניכיים בהריון.
  • דימום חניכיים – נשים בהריון עשויות לגלות דימום בחניכיים שלא היה מוכר קודם לכן או בתדירות גבוהה יותר. הדימום לרוב יופיע לאחר צחצוח שיניים או שימוש בחוט דנטלי.
  • סיכון לעששת – השינויים ההורמונליים עשויים להיות כרוכים עם עלייה בחיידקי עששת ועליה בשיעורי עששת. הסיכון הזה גדל גם מכיוון שנשים רבות חשות בזמן ההיריון תשוקה מוגברת למאכלים ומשקאות מתוקים.

לצד השינויים הללו, שיכולים להוביל לצורך בקבלת טיפול שיניים בהריון, צריך להזכיר גם את עניין בחילות הבוקר. נשים שחוות בזמן ההיריון בחילות והקאות רבות, עשויות לחוות שחיקה מואצת בשיניים (במיוחד באמייל, זגוגית השן). הדבר נובע מחשיפת השיניים לחומצות הקיבה החזקות.

קודם כל חשוב ועדיף לטפל לפני ההריון

אם את מתכננת להיכנס להריון, מומלץ לעבור בדיקה יסודית אצל רופא השיניים כדי לאבחן בעיות קיימות שניתן לטפל בהם לפני ההריון, וכן לשמור על היגיינת פה קפדנית, כולל ניקוי עמוק על מנת להסיר כל חשש להצטברות חיידקים, רובד, ואבנית, ולמנוע אפשרות לעששת או דלקת חניכיים.
כדאי להגיע להריון כשהפה במצב של בריאות מלאה.

האם מותר לעשות טיפולי שיניים בהריון?

התשובה היא כן!
טיפולי שיניים במהלך ההריון נחשבים בטוחים ומותרים, במיוחד כאשר הם נחוצים כדי לטפל בבעיות דחופות או להקל על כאבים.

אך ישנם כמה אמצעי זהירות שיש לנקוט:

  • תזמון: השליש השני הוא לרוב הזמן הבטוח ביותר לטיפולי שיניים, כי העובר פחות פגיע לסיכונים פוטנציאליים. אם ניתן, עדיף לדחות את הטיפול לתקופה זו.
  • חומרי הרדמה: הרופא צריך להשתמש בחומר הרדמה כמו לידוקאין, במינון האפקטיבי הנמוך ביותר, הבטוח לשימוש במהלך ההריון
  • צילומי רנטגן: עדיף לדחות אם אפשר אם לא, יש לנקוט באמצעי הגנה מוגברים, כמו צווארון וסינר עופרת, כדי להגן על הבטן ועל בלוטת התריס. ציוד רנטגן דנטלי מודרני פולט רמות נמוכות מאוד של קרינה, מה שהופך את הסיכון לעובר למינימלי.
  • תרופות: אם יש צורך באנטיביוטיקה או במשככי כאבים, רופא השיניים יתאים את התרופות המתאימות להריון.

>> הלבנת שיניים תוך שעה אחת בלבד!

אילו טיפולי שיניים אפשר לעבור בזמן ההיריון?

נשים רבות סבורות כי אין לבצע טיפולי שיניים בזמן הריון ויהי מה. מיתוס זה הינו שגוי מיסודו. חשוב להבהיר כי טיפול מיידי בבעיות שיניים בתקופה זו יוכל לעצור הידרדרות ופגיעה חמורה בבריאות הפה. הטיפול בזמן יכול למנוע החמרה וסיבוכים וחלק ניכר מהטיפולים ניתנים לביצוע בזמן ההיריון ללא סיכון מיוחד. ניתן לבצע טיפול שיניים בהריון כגון:

  1. ניקוי אבנית – זהו טיפול מניעתי, שניתן וצריך להמשיך לקבל גם במהלך ההיריון. ניקוי שיניים עוזר להסיר שכבות של פלאק ואבנית, במטרה להפחית סיכוי למחלות חניכיים ועששת.
  2. טיפולי רפואת שיניים משקמת – ביצוע סתימות בשיניים, טיפולי כתרים וטיפולים משקמים אחרים ניתן לקבל במהלך ההיריון, כאשר לרוב מקובל לבצע אותם במהלך השליש השני.
  3. טיפולי חניכיים – אם אישה בהריון סובלת ממחלת חניכיים מתקדמת, עשוי להידרש טיפול ניקוי מקיף והקצעת שורשים. הטיפול יכול למנוע סיבוכים והחמרה בהמשך.
  4. טיפולי חירום – אם את סובלת בזמן היריון ממצב חירום דנטלי, כאבי שיניים חזקים, זיהומם בפה וכדומה, חשוב לפנות לרופא שיניים להתייעצות וקבלת טיפול מתאים.

טיפולי שיניים שאפשר לעבור בזמן הריון - אינפוגרפיקה ד״ר שוורץ

 

חשוב לשמור על קשר עם רופא השיניים בזמן ההיריון, להתייעץ ולקבל תשובות בכל שאלה. רופאי שיניים מיומנים ומנוסים יכולים להתאים תוכניות טיפול לנשים בהיריון כדי להבטיח את רמת הבטיחות והבריאות הנדרשים. זה המקום לציין כי על ידי שמירה מתמדת על הרגלי היגיינת פה, תוכלי להפחית את הצורך בטיפולים והתערבויות בזמן ההיריון וכמובן גם לאחר מכן.

מתי מומלץ לעבור טיפולי שיניים במהלך ההריון?

לאחר שדיברנו על השאלה האם מותר לעשות טיפולי שיניים בהריון, נדגיש מתי הזמן המומלץ והרצוי לעבור טיפולי שיניים במידת הצורך. באופן מיטבי, רופאי השיניים ממליצים לבצע את כל הטיפולים לפני הכניסה להריון ובמידה ואת כבר בהיריון, לבצעם במהלך השליש השני של ההיריון. הטרימסטר השני נחשב על פי הספרות הרפואית לזמן הבטוח והמועדף לטיפולי שיניים, ויש לכך סיבה. מדובר בתקופה של יציבות הורמונלית ויציבות יחסית גם בהתפתחות העובר. אך במקביל, אם את מזהה בעיית שיניים גם לפני או אחרי השליש השני, חשוב להיוועץ ברופא שיניים כדי לדעת מה רצוי וניתן לעשות כעת.

האם מותר לעבור צילומי שיניים בהיריון?

ככלל, רצוי להימנע מצילומי רנטגן דנטליים במהלך ההיריון. המטרה היא כמובן להקטין את החשפה האפשרית של העובר, לקרינת רנטגן. יחד עם זאת, אין מניעה מוחלטת ובמידת הצורך רופאי שיניים בהחלט מבצעים צילומי שיניים גם בזמן היריון כאשר המטרה היא אבחון וטיפול מיטביים. במקרים כאלה, רופא השיניים מקפיד לנקוט אמצעי זהירות מקובלים, כגון שימוש בסינרי עופרת שמגינים על העובר ומונעים על הבטן של האם. מקובל גם שימוש בצווארוני בלוטת התריס, להגנה על הצוואר ועל הבלוטה.

>> שתלים לצורך שיקום הפה

 

סיכונים של טיפולי שיניים בהריון

כשבוחנים את השאלה האם מותר לעשות טיפולי שיניים בהריון, חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים:

  • חשיפה אפשרית לקרינה מקרני רנטגן, אם כי מיגון העופרת יכול למזער את הסיכון.
  • חומרים דנטליים שלא מתאימים למצב ההורמונלי של נשים בהריון.
  • תרופות מסוימות וחומרי הרדמה במינון גבוה.

האם מותר להיות תחת הרדמה בטיפול השיניים?

חלק בלתי מבוטל מטיפולי השיניים מתבצע בשגרה תחת הרדמה מקומית. חשוב לדעת כי הרדמה מקומית לצורך טיפולי שיניים בהיריון נחשבת בדרך כלל לבטוחה. רופאי שיניים במקרים הללו יכולים להשתמש בחומרי הרדמה מוחלשים, שאינם משפיעים על מערכות שונות או איברים בגוף וכן אינם עוברים את גבול השיליה (לכן ההרדמה לא משפיעה על העובר). כמובן שיש לציין בפני הרופא שאת בהיריון, על מנת שייערך בהתאם ויעשה שימוש בחומרי הרדמה המתאימים ביותר.ֿ

האם מותר לעבור טיפול שיניים באמצעות גז צחוק במהלך ההיריון?

השימוש בגז צחוק (חומר המבוסס על תחמוצת חנקן) נחשב לאמצעי וותיק מאוד בטיפולי שיניים. החומר מסייע לעבור את הטיפול בצורה יותר נינוחה וכאשר נעשה שימוש מדוד בגז צחוק, אין מניעה מיוחדת להשתמש בו לצורך טיפול בזמן היריון. יחד עם זאת, חשוב גם במקרה הזה לוודא כי רופא השיניים מודע לכך שאת בהיריון לפני הטיפול.

מה היא מחלת החניכיים בהריון?

כפי שהזכרנו בקצרה קודם לכן, דלקת חניכיים בזמן הריון היא מצב מוכר המשפיע על הרבה נשים הרות. מחלת חניכיים ניתנת לאבחון למשל על ידי זיהוי חניכיים אדומות, לרוב גם נפוחות ואף מדממות. שינויים הורמונליים תורמים בזמן ההיריון לרגישות מוגברת באזור החניכיים. זהו מועד שבו עשויה להיווצר הצטברות מהירה מהרגיל של פלאק וחיידקים, המשפיעים על היווצרות הדלקת. חשוב לדעת כי שמירה מוקפדת על היגיינת פה, צחצוח יום יומי ושימוש בחוט דנטלי יכולים להפחית את הדלקת ואת אי הנוחות ולעיתים לסייע במניעה.

כמה נשים יסבלו מדלקת חניכיים בהריון?

על פי ההערכה הסטטיסטית, כ-7 מכל 10 נשים בהיריון חוות דלקת חניכיים במהלך ההיריון. לעיתים הדלקת תהיה קלה ולעיתים פחות קלה, כלומר עם יותר רגישות ודימום. החשוב הוא לדעת שהמצב הזה מאוד נפוץ ושכיח, ומומלץ להקפיד על התנהלות נכונה. המשך בדיקות שיניים קבועות לביקורת, ניקוי אבנית, שגרת היגיינת הפה בקביעות.

האם יעיל להיבדק אצל רופא שיניים לפני ההיריון?

לאחר שדיברנו בהרחבה על טיפול שיניים בהריון יש לומר דבר נוסף וחשוב לא פחות. באופן חד משמעי, מומלץ ויעיל להיבדק מבעוד מועד אצל רופא שיניים מומלץ ומנוסה, כאשר את מתכננת היריון. טיפולי שיניים לפני שאת נכנסת להיריון יסייעו בצורה הצובה ביותר לעבור את ההיריון במצב טוב ביותר מבחינת בריאות הפה. בדיקה מקיפה אצל רופא שיניים לפני ההיריון תאפשר לרופא שלך לא רק לטפל בכל בעיה קיימת אלא גם למנוע החמרה של בעיות דנטליות.

תוכן עניינים
טיפול שיניים בהריון - תמונה ראשית - ד״ר שוורץ

לקביעת תור חייגו 09-8355222 או השאירו פרטים

ממליצים

ניצה בובליל
קרא עוד
מרפאת ד"ר שוורץ מומלצת בחום. מקצועיות, אמינות, יחס אישי וחם. הייתי מאוד בלחץ עוד לפני שנכנסתי לטיפול. מנהלת המרפאה רינת כל כך מדהימה והרגיעה אותי. ד"ר שוורץ מקסים, הסביר לי כל דבר ברוגע ובנועם. היה לי טיפול מדהים. מחכה כבר לפעם הבאה. צוות מספר 1.
אמיר פריזנטי
קרא עוד
שירות מקצועי ומהיר. משלב טכנולוגיה חדשה בעולם כתרים וסתימות.
גיל כהן
קרא עוד
שירות מעולה ומקצועי. זמן המתנה קצר ומחיר מצוין.
תמי ינאי
קרא עוד
מרםאה איכותית ומקצועית. צוות מקצועי ומיומן. שיטות חדשניות. אמינים מאוד ומקצועיים ביותר. מומלץ בחום!!
נאור בוארון
קרא עוד
רופאים מקצועיים יחס אדיב צוות המרפאה הכי טוב שנתקלתי בו. ממליץ לכולם לטפל אצל מרפאת השיניים של ד"ר שוורץ.
אפרת בוקר
קרא עוד
ממליצה בענק על רופא מדהים ומקצועי. לא הרגשתי כאב והכי מרוצה!
שמואל אלעד
קרא עוד
יעילים ומקצועיים מאוד!
טל אלגזי
קרא עוד
דיוק ואסתטיקה!
אורלי גבאי
קרא עוד
שומעים, אנחנו אצל ד"ר סנונית הבת שלי נועם בת 16, מוכנה ללכת רק אליה, עשתה אצלה יישור שיניים וסתימה אף פעם לא מרגישים כאב. סנונית עדינה, נעימה וכל כך מקצועית. תקשיבו תבואו רק אליה באמת שהיא אלופה!!!! ד"ר סנונית הזריקה לנועם זריקת הרדמה ותוך כדי כך נועם בתי מחייכת :) אם רק הייתם מבינים כמה זה גדול שהיא לא מפחדת וואו! סנונית אלופה! ץודה רבה סנונית אהובה אנחנו בוחרים רק בך!
הקודם
הבא

מידע מקצועי

תמונה ראשית - יישור שיניים למבוגרים- מרפאת השיניים דר שוורץ בנתניה

יישור שיניים למבוגרים

למה חשוב ליישר שיניים עקומות בכל גיל? טיפולי אורתודונטיה, כלומר יישור שיניים, נחשב בעבר כמתאים בעיקר לילדים ונוער. למעשה, תיקון של מנח השיניים ומיקום השיניים

קרא עוד »

צרו קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​