דלקת חניכיים כרונית

מה זה דלקת חניכיים כרונית?

דלקת חניכיים כרונית שאינה מטופלת תגרום בהמשך למחלת חניכיים. הדלקת מאופיינת בחניכיים נפוחות ורגישות, אדמומיות ומדממות. בניגוד לדלקת חניכיים רגילה, שניתנת לטיפול באמצעות צחצוח וניקוי, דלקת חניכיים כרונית היא מצב ארוך טווח שיכול להיות קשה יותר לטיפול.

דלקת חניכיים כרונית נגרמת מהצטברות פלאק ואבנית על השיניים בקו החניכיים, שגורם לגירוי מתמיד של החניכיים, ומוביל לדלקת חניכיים כרונית.

דלקת חניכיים כרונית: גורמים ותסמינים

גורמים לדלקת חניכיים כרונית:

• היגיינת פה לקויה: גורם בסיסי להצטברות חיידקים ואבנית, שתורמים להתפתחות דלקת חניכיים כרונית.
  • גנטיקה: אנשים מסוימים עשויים להיות בעלי נטייה מוגברת לפתח דלקת חניכיים.
  • שינויים הורמונליים: שינויים הורמונליים במהלך ההריון, ההתבגרות והמנופאוזה, עלולים להפוך את החניכיים לרגישים יותר ולהגביר את הסיכון לדלקות חניכיים.
  • תרופות: תרופות מסוימות, כגון סוגים מסוימים של אנטיהיסטמינים ותרופות ללחץ דם, יכולות להפחית את זרימת הרוק ולהגביר את הסיכון לדלקות חניכיים.
  • מחלות כרוניות: מחקרים הראו שיש קשר בין מחלות קשות וכרוניות כמו: מחלות לב, מחלות נשימה, סכרת וכד', להתפתחות דלקות בחניכיים.

תסמינים של דלקת חניכיים כרונית עשויים לכלול:

• חניכיים אדומות, נפוחות ורכות
  • חניכיים מדממות בעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי
  • נסיגת חניכיים
  • ריח מהפה
  • שינויים במנשך הטבעי של הפה
  • מוגלה בין השיניים והחניכיים
  • שיניים רפויות

דלקת חניכיים כרונית, אם אינה מטופלת, עלולה להתקדם לצורה חמורה יותר של מחלת חניכיים, שעלולה בתורה להוביל לאובדן שיניים וסיבוכים חמורים אחרים. חשוב לפנות לטיפול מהיר אם אתה חווה תסמינים של דלקת חניכיים כרונית, כדי למנוע נזק נוסף לבריאות הפה שלך.

הקשר בין דלקת חניכיים כרונית למחלות חניכיים

דלקת חניכיים כרונית שאינה  מטופלת, עלולה להתקדם לצורה חמורה יותר המכונה פריודונטיטיס; זהו מצב חמור שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך לשיניים, לחניכיים ולעצמות התומכות בשיניים.

ההתקדמות מדלקת חניכיים כרונית למחלת חניכיים מתרחשת כאשר הזיהום החיידקי הגורם לדלקת חניכיים מתפשט מהחניכיים אל הרקמות והעצמות התומכות בשיניים. זה יכול להוביל להיווצרות כיסים בין השיניים לחניכיים, שעלולים להזדהם ולהיות דלקתיים. עם הזמן, הדלקת עלולה לגרום להתפרקות העצם והרקמות, מה שעלול לשחרר את השיניים ולהוביל בסופו של דבר לאובדן שיניים.

כיצד דלקת חניכיים כרונית משפיעה על בריאות הפה והרווחה הכללית?

דלקת חניכיים כרונית, אם אינה מטופלת, עלולה לגרום:

• אובדן שיניים: דלקת חניכיים כרונית עלולה לגרום לנסיגת החניכיים לתזוזה של השיניים, לחשיפת שורשי השיניים ולהפיכתן לפגיעות יותר לעששת וזיהום. זה יכול בסופו של דבר להוביל לאובדן שיניים.
  • אובדן עצם: הדלקת עלולה לפגוע בעצמות התומכות בשיניים, ולהוביל לאובדן עצם ולהיחלשות עצם הלסת.
  • זיהום: הזיהום החיידקי הקשור לדלקת חניכיים כרונית יכול להתפשט לחלקים אחרים בגוף, ולגרום לזיהומים בלב, בריאות ובאיברים אחרים.
  • כאב ואי נוחות: דלקת חניכיים כרונית עלולה לגרום לכאב ואי נוחות בפה, מה שמקשה על אכילה, דיבור וביצוע פעולות יומיומיות.
  • ריח רע מהפה: הדלקת עלולה לגרום ריח רע מתמשך מהפה, מה שיכול להיות מביך חברתית ולהשפיע על הביטחון העצמי.

אפשרויות טיפול בדלקת חניכיים כרונית

אפשרויות הטיפול בדלקת חניכיים כרונית תלויות בחומרת המצב. ברוב המקרים, רופא שיניים ימליץ על שילוב של מספר אמצעי טיפול:

• ניקוי שיניים מקצועי/הקצעת שורשים: ניקוי שיניים עמוק שמטרתו לסלק את החיידקים והאבנית הנמצאים על גבי שורשי השיניים בעומק כיס החניכיים. טיפול זה, בשילוב עם הקפדה על היגיינת הפה בדרך כלל מספיקים כדי לעצור את התקדמות הדלקת הכרונית בחניכיים
  • שיפור היגיינת הפה: לחולים עם דלקת חניכיים כרונית מומלץ לשפר את הרגלי היגיינת הפה שלהם בבית, לרבות צחצוח פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי או קיסמים דנטליים מדי יום שימוש במי פה, או גרגור מי מלח. מומלץ למטופלים להשתמש במברשת שיניים חשמלית על מנת לסייע בהסרת חיידקים מאזורים שקשה להגיע אליהם.
  • אנטיביוטיקה: במקרים מסוימים, רופא שיניים עשוי לרשום אנטיביוטיקה כדי לסייע לשלוט בזיהום החיידקי הקשור לדלקת חניכיים כרונית.
  • טיפול בלייזר: טיפול בלייזר מאפשר לנקות ולהסיר רקמה נגועה ולקדם ריפוי בחניכיים.
  • ניתוח: במקרים בהם דלקת החניכיים הכרונית התקדמה לצורה חמורה יותר של מחלת חניכיים,  ייתכן שיהיה צורך בניתוח להסרת רקמה פגומה ולשחזור עצם פגועה.

התפקיד של ניקוי שיניים מקצועי במניעת דלקת חניכיים כרונית

ניקוי שיניים מקצועי הוא חלק חיוני במניעת דלקת חניכיים. דלקות חניכיים נגרמות כתוצאה מהצטברות רובד חיידקים ואבנית על השיניים, ואם זה לא יוסר, הוא יכול להוביל להתפתחות של מחלת חניכיים.

ניקוי שיניים מקצועי קבוע אצל שיננית מנקה שאריות מזון, חיידקים ואבנית שמתחילים להצטבר על השיניים, ובכך עוזר למנוע התפתחות דלקת חניכיים. במידה והדלקת הינה כבר כרונית יש צורך להגיע לרופא שיניים מומחה בהקצעת שורשים כדי שיעשה ניקוי עמוק של כיסי החניכיים, מאחורי ובין השיניים ולאורך קו החניכיים.

שמירה על פה נקי, בלי רובד חיידקים ואבנית שמגרים את קו החניכיים, יעזור למנוע דלקת חניכיים בכלל ודלקת חניכיים כרונית בפרט.

תרופות ביתיות לטיפול בתסמיני דלקת חניכיים כרונית

• שטיפה במי מלח: ערבבו כפית מלח בכוס מים חמימים וגרגרו את המים המלוחים בפה במשך 30 שניות לפני שתירקו אותם החוצה. זה יכול לעזור להפחית דלקת ולהרוג חיידקים בפה.
  • משיחת שמן: שוטפים כף שמן קוקוס או שומשום בפה במשך 10-15 דקות לפני שיורקים אותו החוצה. טכניקה זו יכולה לעזור להסיר חיידקים מהפה ולהפחית דלקת.
  • אלוורה: מרחו כמות קטנה של ג'ל אלוורה למאכל ישירות על החניכיים כדי לעזור להרגיע דלקת ולהפחית כאב. ניתן להשתמש במשחות שיניים המכילות כמות גבוהה של אלוורה.
  • משחת כורכום: ערבבו כפית אבקת כורכום עם מספיק מים כדי ליצור משחה. מרחו את המשחה ישירות על החניכיים והניחו לה 10 דקות לפני שתשטפו את הפה במים. כורכום מכיל תרכובות אנטי דלקתיות שיכולות לסייע בהפחתת נפיחות ודלקת בחניכיים.
  • שמן עץ התה: הוסיפו טיפת שמן עץ התה לכמות קטנה של מים והשתמשו בו כמי פה. לשמן עץ התה יש תכונות אנטי-מיקרוביאליות שיכולות לעזור להרוג חיידקים בפה.

חשוב לציין שבעוד שתרופות ביתיות אלו עשויות לסייע בהקלת התסמינים, הן אינן מהוות תחליף לטיפול שיניים מקצועי. אם יש לך דלקת חניכיים כרונית, חשוב לפנות לרופא שיניים לקבלת טיפול.

דלקת חניכיים כרונית והריון: סיכונים וטיפים לניהול.

דלקת חניכיים במהלך ההריון היא בעיה נפוצה בבריאות הפה, המשפיעה על הרבה נשים הרות. שינויים הורמונליים במהלך ההריון עלולים לגרום לחניכיים להיות רגישות ודלקתיות יותר, מה שמגביר את הסיכון לדלקת חניכיים

ישנם מספר סיכונים ידועים של דלקת חניכיים בזמן הריון:

• סיכון ללידה מוקדמת: מחקרים מראים שנשים הרות עם דלקת חניכיים כרונית עשויות להיות בסיכון גבוה יותר ללדת פגים. סביר להניח שזה נובע מהדלקת הנגרמת על ידי דלקת החניכיים, שעלולה לעורר את מנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף ולגרום לצירים מוקדמים.
  • סיכון למשקל לידה נמוך: דלקת חניכיים כרונית במהלך ההריון עלולה גם להגביר את הסיכון ללדת תינוק במשקל נמוך. הסיבה לכך היא שהדלקת הנגרמת על ידי דלקת החניכיים יכולה להוביל לשחרור ציטוקינים, שעלולים להשפיע על גדילת העובר.
  • סיכון מוגבר לסיבוכי הריון: דלקת חניכיים כרונית במהלך ההריון נקשרה לסיכון מוגבר לסיבוכי הריון, כגון רעלת הריון.

טיפים לניהול דלקת חניכיים כרונית במהלך ההריון:

• הקפידי על היגיינת הפה: צחצחי שיניים פעמיים ביום עם מברשת שיניים רכה ומשחת שיניים פלואוריד. השתמשי בחוט דנטלי מדי יום כדי להסיר רובד וחלקיקי מזון בין השיניים.
  • בצעי בדיקות שיניים קבועות: פני לרופא השיניים או לשיננית לבדיקות וניקויים סדירים. זה חשוב במיוחד במהלך ההריון כאשר הסיכון שלך לדלקת חניכיים גבוה יותר.
  • אכלי תזונה בריאה: תזונה מאוזנת ועשירה בחומרים מזינים יכולה לסייע בתמיכה בבריאות הפה וברווחה הכללית.
  • הפחיתי מתח: מתח יכול להחליש את המערכת החיסונית ולהגביר את הסיכון לדלקת חניכיים. נסי להתמודד עם מתח באמצעות טכניקות הרפיה כמו מדיטציה, יוגה או תרגילי נשימה עמוקה. זה טוב לך, לעובר ולבריאות הפה.
  • שוחחי עם הרופא שלך: אם יש לך דלקת חניכיים כרונית במהלך ההריון, שוחחח עם הרופא שלך על אפשרויות טיפול המתאימות לזמן הריון. חשוב לא לדחות את הטיפול, פן המצב יחמיר.

איך להימנע מדלקת חניכיים כרונית?

ישנם צעדים רבים שנוכל לנקוט כדי למנוע דלקת חניכיים כרונית.

• הקפדה על היגיינת הפה
  • שימוש במי פה או גרגור מי מלח