דימום מהחניכיים – למה זה קורה ומה אפשר לעשות?

מרפאת השיניים ד"ר שוורץ
מרפאת השיניים ד"ר שוורץ

מרפאת שיניים רב תחומית ברמת פולג, נתניה

מהן החניכיים ואיך הן עובדות?

החניכיים הן רקמה רכה שמקיפה את השיניים ומספקת מעין שכבת איטום עוטפת סביב הבסיס של השיניים. שכבה זו משמשת לשמירה גם על שורשי השיניים ועל מבנה העצם התומכת. התפקיד העיקרי של החניכיים, אם כן, הוא תמיכה והגנה – הן חוסמות כניסת חיידקים ושומרת מפני פציעות. 

החניכיים בנויות מרקמת חיבור צפופה, שמסייעת לעגן את השיניים לעצם התומכת. הרקמה מכוסה רירית לחה, שמסייעת למנוע הידבקות מזון בזמן לעיסה. חניכיים בריאות נראות מוצקות, צבען ורוד בהיר ויש להן מרקם גבשושי מעט. 

בריאות חניכיים טובה הולכת יד ביד עם בריאות פה איתנה. יש להן תפקיד מסייע במניעת עששת, על ידי כך שהן מונעות כניסת חיידקים לחלק התחתון של השיניים. בנוסף, לחניכיים משמעות אסתטית בלתי מבוטלת. הן מעניקות אסתטיקה ויופי לחיוך ומראה נעים לעין.

מהם הגורמים לדימום בחניכיים ומהי משמעותו?

דימום מהחניכיים הוא לעתים קרובות סימן לכך שמשהו לא בסדר בבריאות הפה. זה יכול להיות סימפטום של מחלת חניכיים, המציין כי החניכיים מודלקות או חולות. בשלבים המוקדמים של דלקת חניכיים, החניכיים הופכות אדומות, נפוחות ועלולות לדמם במהלך צחצוח או שימוש בחוט דנטלי.

אם המצב לא מטופל הוא יכול להוביל לדלקת חניכיים חמורה. משמעות הדבר היא שהזיהום כבר מתחיל לפגוע בעצם וברקמת החיבור התומכת, שמסייעת לעגן את השיניים ביציבות במקומן.

מלבד מחלת חניכיים דלקתית, בנוסף דימום מהחניכיים יכול להיות סימפטום של בעיות בריאותיות מסוגים אחרים. למשל חניכיים מדממות עשויות להצביע מחסור משמעותי בוויטמינים (למשל חוסר בוויטמין C או ויטמינים אחרים).

כמו כן זה עשוי להעיד על שינויים הורמונליים, כדוגמת כאלה המתרחשים במהלך ההיריון. בנוסף, דימום כזה עשוי לרמז על קיומה של מחלות כמו סוכרת או תוצאת לוואי של שימוש בתרופות כגון הסוגים שמטרתם לדלל את הדם.

גורמים נפוצים לדימום מהחניכיים:

  1. היגיינת פה לקויה היא הגורם השכיח ביותר לדימום מהחניכיים. צחצוח לקוי ואי שימוש בחוט דנטלי מובילים להצטברות של פלאק – שכבה ניכרת של חיידקים. עם הזמן, הפלאק מתקשה והופך לאבנית שגורמת לגירוי של החניכיים, לתהליך דלקתי וכן לדימום. 
  2. דלקת חניכיים, מחלת חניכיים שנגרמת מהיווצרות פלאק ואבנית, מובילה לחניכיים אדומות ונפוחות ועליה בנטייה לדימום. 
  3. תרופות כגון מדללי דם עשויות להגביר נטייה לדימום מהחניכיים.
  4. סוכרת, שינויים הורמונליים, מחסור בוויטמינים, גורמים לחניכיים רגישות ומדממות. 
  5. צחצוח אגרסיבי ושימוש במברשת שיניים עם זיפים קשים מאוד עשויים לגרום דימום בחניכיים.
  6. ניקוי שיניים על ידי שיננית או טיפולי שיניים שונים עשויים לגרום לדימום זמני בחניכיים.
הגורמים לדימום בחניכיים - ד״ר שוורץ

5 טיפים לעצירת דימום מהחניכיים

דימום מהחניכיים עלול לגרום לאי נוחות רבה ולאי נעימות. חמשת הטיפים הללו יכולים לעזור בעצירת דימום מהחניכיים:

עושי לעניין אתכם | הטיפול בדלקת חניכיים >>

טיפים לעצירת דימום מהחניכיים - ד״ר שוורץ

כיצד עישון וכיצד היגיינת פה לקויה משפיעים על בריאות החניכיים?

עישון

לעישון יש השפעה שלילית עמוקה על בריאות החניכיים. הרגל זה פוגע בזרימת הדם לחניכיים, וזה עלול להשפיע על תהליך הריפוי ועל יכולת הגוף להילחם בזיהומים לרבות מחלת חניכיים.

מעשנים נוטים יותר לפתח מחלת חניכיים, ומצבם נוטה להיות חמור יותר ביחס אל הלא מעשנים. רעלים הכרוכים בעישון מעוררים תהליכי דלקת, מחלישים את המערכת החיסונית וכן מחלישים את עמידות החניכיים ותורמים לדלקות וזיהומים. 

היגיינת פה ירודה

היגיינת פה ירודה ידועה כגורם מרכזי המשפיע לרעה על בריאות החניכיים. ללא צחצוח עקבי ויעיל, ישנה הצטברות מואצת של פלאק על השיניים ועל החניכיים.

פלאק שהוא שכבה של חיידקים, יכול להתקשות לאבנית עקשנית הגורמת לגירויים בחניכיים ולהתחלה של דלקת. אם לא מטופלים בכך, תתפתח צורה חמורה יותר של מחלת חניכיים שיכולה להוביל לאובדן שיניים וסיבוכים בריאותיים אחרים.

שמירה על היגיינת פה בקביעות מסייעת למניעה של מחלות חניכיים – הסרה של פלאק באמצעות צחצוח, שימוש בחוט דנטלי ושטיפת פה חשובים בשמירה על בריאות החניכיים ולמניעת התקדמות מחלת חניכיים.

כיצד עישון וכיצד היגיינת פה לקויה משפיעים על בריאות החניכיים  - ד״ר שוורץ

מה קורה אם לא מטפלים בדימום בחניכיים?

אם החניכיים המדממות אינן מטופלות, ההשלכות יכולות להיות משמעותיות. בתחילה דימום חניכיים שלא מקבל טיפול עלול להוביל להתקדמות של דלקת חניכיים קלה. מצב זה מאופיין, כאמור, בחניכיים אדומות, רגישות ומדממות.

ללא טיפול, דלקת חניכיים תחמיר ותתפתח מחלת חניכיים חמורה יותר. דלקת חניכיים מתקדמת כבר משפיעה לא רק על הרקמה הרכה הנראית לעין אלא גם על העצם התומכת ועל הרקמות התומכות בשיניים. כתוצאה מכך ניתן להבחין בנסיגת חניכיים, שיניים שמתחילות להתרופף ובסופו של דבר אובדן של שיניים.

בנוסף, מחלות חניכיים לא מטופלות נמצאו במחקרים כקשורות עם שלל בעיות בריאותיות. מחקרים מצביעים על קשר בין מחלות חניכיים כרוניות ומתמשכות לבין החמרה של מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות נשימה וכן עליה בסיכון בהיריון.

חיידקים מהחניכיים עלולים לחדור לזרם הדם, ולאחר מכן להשפיע על מערכות ואיברים נוספים בגוף. אי לכך, הזנחת החניכיים המדממות עלולה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת.

מה קורה אם לא מטפלים בדימום בחניכיים | ד״ר שוורץ

מתי נצטרך לפנות לטיפול רפואי במקרה של חניכיים מדממות?

במצבים מסוימים כפי שנתאר מיד, חשוב לפנות לבירור נוסף או לטיפול רפואי עקב דימום בחניכיים. אמנם דימום מזדמן ומינורי עשוי שלא להוות סיבה לדאגה, אך ישנם מקרים שבהם רצוי מאוד להתייעץ עם רופא השיניים או רופא כללי, בהקדם. למשל:

זיכרו, טיפול ובדיקה כיום, מונעים תוצאות לא רצויות בעתיד. לייעוץ נוסף, טיפול וקביעת תורים, מרפאת השיניים של ד"ר שוורץ עומדת לרשותכם.

תוכן עניינים

לקביעת תור חייגו 09-8355222 או השאירו פרטים

ממליצים

ניצה בובליל
קרא עוד
מרפאת ד"ר שוורץ מומלצת בחום. מקצועיות, אמינות, יחס אישי וחם. הייתי מאוד בלחץ עוד לפני שנכנסתי לטיפול. מנהלת המרפאה רינת כל כך מדהימה והרגיעה אותי. ד"ר שוורץ מקסים, הסביר לי כל דבר ברוגע ובנועם. היה לי טיפול מדהים. מחכה כבר לפעם הבאה. צוות מספר 1.
אמיר פריזנטי
קרא עוד
שירות מקצועי ומהיר. משלב טכנולוגיה חדשה בעולם כתרים וסתימות.
גיל כהן
קרא עוד
שירות מעולה ומקצועי. זמן המתנה קצר ומחיר מצוין.
תמי ינאי
קרא עוד
מרםאה איכותית ומקצועית. צוות מקצועי ומיומן. שיטות חדשניות. אמינים מאוד ומקצועיים ביותר. מומלץ בחום!!
נאור בוארון
קרא עוד
רופאים מקצועיים יחס אדיב צוות המרפאה הכי טוב שנתקלתי בו. ממליץ לכולם לטפל אצל מרפאת השיניים של ד"ר שוורץ.
אפרת בוקר
קרא עוד
ממליצה בענק על רופא מדהים ומקצועי. לא הרגשתי כאב והכי מרוצה!
שמואל אלעד
קרא עוד
יעילים ומקצועיים מאוד!
טל אלגזי
קרא עוד
דיוק ואסתטיקה!
אורלי גבאי
קרא עוד
שומעים, אנחנו אצל ד"ר סנונית הבת שלי נועם בת 16, מוכנה ללכת רק אליה, עשתה אצלה יישור שיניים וסתימה אף פעם לא מרגישים כאב. סנונית עדינה, נעימה וכל כך מקצועית. תקשיבו תבואו רק אליה באמת שהיא אלופה!!!! ד"ר סנונית הזריקה לנועם זריקת הרדמה ותוך כדי כך נועם בתי מחייכת :) אם רק הייתם מבינים כמה זה גדול שהיא לא מפחדת וואו! סנונית אלופה! ץודה רבה סנונית אהובה אנחנו בוחרים רק בך!
הקודם
הבא

מידע מקצועי

תמונה ראשית - יישור שיניים למבוגרים- מרפאת השיניים דר שוורץ בנתניה

יישור שיניים למבוגרים

למה חשוב ליישר שיניים עקומות בכל גיל? טיפולי אורתודונטיה, כלומר יישור שיניים, נחשב בעבר כמתאים בעיקר לילדים ונוער. למעשה, תיקון של מנח השיניים ומיקום השיניים

קרא עוד »

צרו קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​